JAKÁ JE ROLE ŠKOLNÍHO PSYCHOLOGA?
31.05. 2013Zajímá vás náplň práce školního psychologa? Proč by měl ve škole působit a jaká je jeho role? Na tyto i další otázky můžete nalézt odpověď v našem článku.
Kdo je školní psycholog?
Školní psycholog je poradenským pracovníkem školy, jeho přímým nadřízeným je ředitel. Z hlediska kvalifikace musí mít absolvovaný magisterský obor psychologie a případně i další doplňující kurzy nad rámec univerzitního vzdělávání, které jej k práci školního psychologa opravňují. Ve své práci se řídí také etickými normami přijatými Asociací školních psychologů ČR a SR, které představují závaznou normu pro pracovní postupy ve vztahu ke klientům, rodičům i pedagogům.
Jaká je role školního psychologa a k čemu je ve škole dobrý?
Školní psycholog má ve škole nezastupitelnou roli. Pracuje jak s jednotlivci, tak s celými třídami. Součástí jeho práce je vyhledávat ve třídách nadané děti nebo děti, které potřebují speciální péči (např. děti s poruchami učení, poruchami chování nebo děti s poruchou autistického spektra). Pro tyto děti poté spolu s pedagogy vytváří individuální plán vzdělávání. Všem žákům poskytuje individuální poradenské služby a mohou se na něj kdykoli obrátit se svými problémy. Při práci se třídami zjišťuje atmosféru ve skupině dětí, zaměřuje se na zlepšení spolupráce a komunikace mezi žáky, stmeluje třídní kolektiv. Pokud se ve třídě vyskytne například šikana nebo dochází k izolaci některého z žáků v třídním kolektivu, je právě součástí práce školního psychologa tuto situaci změnit k lepšímu. Školní psycholog také společně s výchovným poradcem pomáhá žákům zvolit vhodný typ školy pro další vzdělávání, pomáhá jim zjistit, v čem jsou jejich silné stránky a pro jakou činnost mají přirozené vlohy. Spolu s metodikem prevence se může podílet i na přípravě preventivních programů pro jednotlivé třídy.
Co může školní psycholog nabídnout pedagogům?Školní psycholog není ve škole jen pro samotné žáky, ale součástí jeho činnosti je také práce s pedagogy. Těm nabízí další vzdělávání, poskytuje jim poradenské služby v pracovních i osobních záležitostech. Spolu s nimi se podílí na přípravě specifických programů na míru každé třídě a poskytuje metodické vedení. Organizuje vzdělávací semináře, které jsou pro učitele příležitostí k dalšímu rozvoji specifických dovedností práce s jednotlivými žáky i celou třídou nebo obohacením o nové metody práce.
Pracuje školní psycholog pouze s žáky a pedagogy nebo se na něj mohou obrátit i rodiče?
Školní psycholog se zabývá všemi záležitostmi souvisejícími s výchovou a vzděláváním. Mohou se na něj tedy obracet i samotní rodiče, pokud řeší těžkosti spojené s výchovou nebo školním vzděláváním svých dětí. Školního psychologa je možné využít také k prvnímu kontaktu psychologické služby, protože spolupracuje s řadou institucí v daném regionu. Pokud by vám nemohl pomoci on sám, jistě vás rád odkáže na příslušnou specializovanou službu dle konkrétní problematiky (pedagogicko-psychologická poradna, manželská a rodinná
poradna, jiné zdravotnické nebo sociální zařízení).
O Autorce:
Bc. et Bc. Petra Hovězáková studuje poslední ročník oboru Psychoterapeutická studia na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Je také frekventantkou akreditovaného Výcviku integrace v psychoterapii. Působí i jako psychologická konzultantka naší poradny a detaily o jejím profesním zaměření můžete nalézt v sekci s názvem Náš tým.
Zdroje:
Hovězáková, P. (2012). Role školního psychologa. Ostrava. Diplomová práce (Bc.). Ostravská
univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole. (2005). Věstník MŠMT ČR, roč.
LXI, sešit 7, s. 1 – 9 [online]. [cit. 2012-03-24]. Dostupné z:
<http://spp.ippp.cz/sites/download. html>.
Legislativní předpisy důležité při práci školního psychologa/školního speciálního pedagoga
[online]. [cit. 2012-04-08]. Dostupné z: <http://www.spp.ippp.cz/sites/legislativnipredpisy/pdf/prehled-predpisu.pdf>.